K1 – Inspelning

Kommunikation mellan studion och kontrollrummet

Det absolut viktigaste är att få igång en fungerande kommunikation mellan studion och kontrollrummet. Börja därför med att rigga upp en högtalare i studion för talkback och en mikrofon för listenback.

Talkback

  • Leta rätt på en av Genelec 1029-högtalarna och koppla in strömmen för denna.
  • Koppla signal till högtalaren från en av returkanalerna i en av mickboxarna, exempelvis mickbox 5, retur 1.
  • Patcha I patchrummet från EXT TB bland K1:ans monitorsends till returboxen som du använde, i det här fallet 5:1.
  • Nu kan du prata till studion via talkbackhögtalaren med knappen Switched Ext TB Out på mixerbordet.

Listenback

  • Ställ upp en listenbackmikrofon på lämpligt ställe i studion och koppla in denna i lämplig mickbox, exempelvis 1:1.
  • Patcha i patchrummet vidare från mickboxen i fråga till K1 Listenmic.
  • Nu kan du lyssna av listenbackmikrofonen i K1 med knappen Listen på mixerbordet.

RedNet Control

  • Starta datorn (om den inte redan är startad).
  • Öppna RedNet Control och gå till menyn Dante -> Dante Domain Manager.
  • Logga in med dina inloggningsuppgifter.
  • Välj “Kontrollrum 1” bland domänerna längst uppe till höger.

Pro Tools

  • Skapa en Pro Tools-session I lämplig samplingsfrekvens och bitdjup (förslagsvis 44,1 kHz, 24 bitar) och välj I/O Settings: “K1”.
  • Se till att EDIT-fönstret är uppe.
  • Skapa nya spår (Cmd + Shift + N). Använd för enkelhetens skull endast mono-spår.
  • Se till att spåren har ingångar och utgångar från 1 och uppåt, dvs. spår ett har ingång 1 och utgång 1, spår två har ingång 2 och utgång 2, etc.
  • Namnge spåren och sätt de som du ska spela in först i “RECORDING”-läge.

I mixerbordet

  • Se till att “MIX” är valt som monitorkälla i “MON SOURCE” på mixerbordet, samt att masterregeln för MIX BUS är uppdragen.
  • Använd Monitor Levels-ratten för att styra totalvolymen i rummet.
  • Aktivera fantommatning för de kanaler som behöver det.
  • Se till att “PATH FLIP”-inställningen längst upp på kanalerna är gjorda så att MIC och LINE går till “Short Fader” och MON till “Long Fader”.
  • Se även till att DIRECT OUT är ställt från “Short Fader”.
  • För att ställa gain-nivå och kontrollera ljudet på en kanal, se till att ljudkällan låter, vrid upp gain-ratten till lagom nivå (runt 0 dB på mätaren).
  • Dra sedan upp SF på kanalen till 0 och verifiera att signalen kommer in i datorn och även tillbaka till “MON IN”-mätaren på kanalen.
  • Dra upp LF och tryck in LF TO MIX.

Medhörning till musikerna

  • Gå in i patchrummet och patcha från K1 Foldback A till ingång 1-2 på Hearbacken.
  • Gå in i kontrollrummet och kolla i Communications-matrisen att “Stereo Cue A” är kopplad till “Foldback A”.
  • Nu kan du använda “Cue A”-rattarna på kanalerna för att göra en medhörningsmix. Se förslagsvis till att använda AFL på Foldback A medan du gör detta för att lyssna på mixen du gör.

Reverb

Detta reverb spelas inte in. Det är tänkt för lyssningen, både i kontrollrummet och i musikernas hörlurarna.

  • Använd en AUX-send, förslagsvis AUX 1 för att skicka signal från kanalerna till ett reverb.
  • Koppla i patchen från AUX 1 till något av reverben som finns i outboard-racket.
  • Patcha tillbaka signalen från reverbet till någon av mixerbordet stereo-returer, förslagsvis STEREO RETURN 1.
  • I master-sektionen på mixerbordet hittar du kontrollerna för STEREO-returerna. Klicka i “MIX” och dra upp “Level” för att reglera hur mycket av reverbet som hörs i kontrollrummet.
  • Använd “TO F/BACK A”-ratten för att reglera hur mycket av reverbet som skickas till musikernas medhörning.