Melisha nådde sitt mål – blev akademiker : ”Så otroligt värt det”

Melisha Linnell har producerat musik professionellt i snart 20 år och kan stoltsera med att ha jobbat med namn som Robyn, Aurelia Dey och Peter ”Idol” Swartling. Ändå var det en ödmjuk och mycket glad musikproducent som tog ut sin kandidatexamen i ljud- och musikproduktion på Högskolan Dalarna för tre veckor sedan.

Stolt akademiker. Melisha Linnnell tog sin kandidatexamen i januari efter fyra års deltidsstudier på Mittuniversitetet och Högskolan Dalarna. FOTO: Privat

– Jag är gråtfärdigt stolt över min examen, säger hon.

 Grattis!

-Tack.

Varför är det så viktigt för dig att ha en akademisk examen på området? Du är ju sedan länge yrkesverksam i branschen som låtskrivare, artist och producent?

-Min examen betyder hur mycket som helst. Jag som har kämpat i alla år har också kämpat mot en hel del misstro över min kompetens, bara för att jag inte passar in i stereotypen som håller på med musikproduktion, ljudteknik och ljudskapande. Jag har lärt mig oerhört mycket mer om saker jag kunnat nörda ner mig och grotta in mig i ännu mer med hjälp av fantastiska lärare. Fantastiskt bra kursböcker och inspiration. Jag som har läst på distans och har kunnat arbeta samtidigt har inte haft så mycket kontakt med kurskamrater dock, plus att det tog mig fyra år att ta en kandidatexamen eftersom jag läste halvtid i början. Men det var så otroligt värt det, för nu står jag här och har kämpat mig till en kandidatexamen i musikproduktion och är så otroligt glad och gråtfärdigt stolt över detta.

I den gamla vattenfabriken Brewhouse i Göteborg har Melisha har byggt upp sin studio. FOTO: Privat

Hur kom du in i musikproduktionssvängen från början? 

-Min pappa är ljudtekniker och musiker och ägde Studio Bohus på 1980-talet. Han har alltid haft inspelningsutrustning och när min syster behövde bakgrunder till ett musikframträdande så erbjöd jag mig att göra dem. Då var jag 11 år och sedan dess har jag producerat musik. I gymnasiet gjorde jag allt möjligt men mycket jazz och neosoulinfluerat. Men jag komponerade också en musikal som jag arrangerade. Musikproduktionen har alltid varit en röd tråd i mitt liv. Sedan blev jag signad på Warner Music när jag var 22 och arbetade med att producera mig själv och andra.

Hur länge har du ägnat dig åt att producera egen och andras musik?

-Jag har jobbat med detta sedan mitt första album som jag producerade själv i 2001, år 2000 jobbade jag med Robyn, Masiah och Peter Swartling, men mina personliga problem kom emellan så jag klarade inte trycket riktigt. Jag hade mycket ångest och ingen livsglädje på den tiden. Alla resor till Stockholm, mina destruktiva relationer i omgivningen som jag valde gjorde att jag gick under jorden istället och struntade i allt. Förutom att göra musik. Det fortsatte jag med. Nu är jag lycklig ensamstående mamma till en tioårig pojke och jag har byggt upp min studio i Brewhouse i Göteborg sedan fem år och är riktigt stolt över den. Har byggt massa akustiska element själv, målat själv och fixat med lite hjälp från vänner. Den är både en mix och mastringsstudio och en inspelningsmiljö som låter kanonbra, bästa jag någonsin har haft.

I nätverket www.eqlovesmusic.com jobbar Melisha med att lyfta fram kvinnliga musikproducenter. FOTO: Privat

Vad är det som lockar dig med att producera musik?

-Det är hela processen i att få skapa och få ut det jag har i huvudet, men även överaskas av något som blir till i processen. Jag är väldigt tacksam över att ha fått lov att samarbeta med så begåvade artister under åren.

Jag har läst att du har producerat och mixat världsmusikbandet Sallyswag – hur skulle du beskriva ditt samarbete med dem?

Det var roligt och inspirerande att få jobba med dem. De är så begåvade och perfektionistiska! Starka kvinnor.

Vad händer härnäst i din musiker- och producentkarriär?

-Jag kommer att släppa ett album som heter No Way Out med artisten och låtskrivaren Malin Mellow och vi kommer att ha releasen den 25 februari i Gothia Towers på Gothenburg Horse shows officiella club, där jag också kommer att DJ:a. Just nu arbetar jag också med Aurelia Dey, Sveriges dancehall afropop Queen nummer 1! Hon har spännande samarbeten också som jag får ta del i. Hennes musik är väldigt egen och uttrycksfull som öppnar mot samarbeten. Det vi har gjort på sistone är kommer vara väldigt kommersiellt i Sverige, det är jag helt övertygad om men ändå med en behållning av det där coola. Hon är en fantastisk artist med en oerhörd magi på scen.

-Jag arbetar också med musikproducenten Kimtina Orekrown med ett projekt som heter eqlovesmusic.comsom är ett initiativ för att lyfta fram och synliggöra professionella kvinnliga musikproducenter med olika projekt. Vi har många spännande projekt på gång i Brewhouse Göteborg. Har en hel del mix och mastringsarbeten i studion, förutom all annan inspelning som försiggår.

Och din egen musik? Hinner du med den?

-Visst prioriterar man sig själv sist. Men jag arbetar på ett eget album med house DJ-musik, med sång. Jag jobbar på ett bra releasedatum.

Lycka till med allt i fortsättningen!

-Tack.

Läs mer om Melisha här:

www.melishamusicproduction.com

http://www.eqlovesmusic.com/2017/01/29/pressrelease-album-no-way-out-malin-mellow-melisha-musicproduction/

http://mixmastering.melishamusicproduction.com