K2 och K3 – Grundläggande användning

K2 så är ett så kallat hyridkontrollrum, alltså ett rum som både innehåller både en DAW-miljö med Pro Tools, Logic X och Ableton Live, en avancerad kontrollyta i form av Avid S6 och även en massa analog outboardutrustning, inklusive ett analogt Toft ATB-mixerbord, och ett patchsystem för att koppla in outboardutrustningen.

K3 har istället en Avid S4 som kontrollyta och är byggd för att kunna hantera olika surroundljudsformat, upp till Dolby Atmos 7.2.4.

Både K2 och K3 har en Avid MTRX Studio som ljudinterface och monitorkontroller och S4 och S6 fungerar till 95% likadant så dessa instruktioner gäller för båda kontrollrummen.

Den här texten är skriven utifrån Pro Tools som DAW men funktionerna är de samma i Logic X.

Avstängning

  • Va? Ska vi stänga av innan vi ens börjat?
    • Nej, men det är viktigt att rummet stängs av på rätt sätt, därför skriver vi det först.
  • När du ska stänga av rummet, börja med att stänga av datorn.
  • Därefter måste du stänga av S4/S6. Det gör du genom att trycka en gång på knappen bakom pekskärmen.
  • När S4/S6an har stängts ner vrider du av strömmen i rummet på strömbrytaren vid dörren ut mot Svarta Havet.

Avid MTRX Studio

I K2 och K3 har vi en Avid MTRX Studio som primärt ljudinterface och monitorkontroller. Som monitorkontroller styr de både vad vi lyssnar på och hur starkt i respektive rum, samt vad vi skickar ut för medhörning till musikerna i studion.

Rent fysiskt är MTRX Studio en rackmonterad analog hårdvara som sitter i racket till vänster i K2 respektive i racket i maskinrummet i K3. Den styrs av mjukvaran DADMan som körs på datorn i kontrollrummet. Och mjukvaran styrs i sin tur via monitorsektionen på Avid-kontrollbordet i kontrollrummet.

Det låter ganska mycket som katten på råttan, råttan på repet, repet på bonden, etc men i praktiken så blir det som att kontrollbordet har en monitorsektion och det är den ni använder.

Uppstart

  • Börja med att starta strömmen i rummet genom att vrida på strömvredet vid dörren ut mot Svarta Havet.
    • Om S4/S6 inte startar automatiskt, starta den med knappen som du hittar bakom dess pekskärm.
  • Starta sedan datorn som står inne i maskinrummet.
    • Om datorn redan är igång när du kommer in i rummet, starta om datorn. Ta för vana att alltid starta eller starta om en dator när du börjar jobba i ett rum i Mediehuset.
  • När datorn startats så autostartas även två appar; DADMan och RedNet Control.
  • Logga in i Dante Domain Manager i RedNet Control. (Menyn Dante -> Dante Domain Manager.
  • Välj domänen Kontrollrum 2 (eller Kontrollrum 3 om det är där du är) längst upp till höger i programvaran.
  • När det är klart kan du minimera RedNet Control genom att trycka Cmd + H.
  • DADMan är alltså applikationen som styr hårdvaran. Det enda du behöver göra med den är att ha den startad, men den kan vara minimerad eller gömd om du vill.

Kommunikation mellan studion och kontrollrummet

Du hittar på monitorsektionen på S4/S6 längst upp till höger. Några av rattarna är alltid dedikerade till monitoring medan pekskärmen kan alternera mellan att visa monitorparametrar och Pro Tools-parametrar.

Bild på var Listen, Talkback och Volym är placerade.

  • Kommunikationen mellan rummen sker med hjälp av Talk-knappen för talkback och lyssningskällan Listen på touch-skärmen för listen mic..
  • Ta fram monitor-sektionen på pekskärmen.
    • Placering av Home/Swap, samt av "Listen" på pekskärmen.
  • Till vänster hittar du ett antal olika monitorbussar. Headphones är hörlursuttaget på MTRX Studio.
  • Cue 1, Cue 2 och Cue 3 går vidare till patchrummet och patchas till musikerna och/eller högtalare i studion.
  • Patcha ut den signalen från ”K2 Ext TB” / ”K3 Ext TB” i patchrummet till lämplig box i studion och koppla in en talkbackhögtalare där.
  • Koppla sedan in en Listenback-mikrofon i studion och patcha till Listenback Mic-ingången för K2.
  • Testa så att talkback via högtalaren och listen-mikrofonen fungerar innan ni fortsätter till nästa punkt. Kommunicera på det här sättet sinsemellan i gruppen medan ni riggar upp.

Skapa session i Pro Tools (44.1 kHz // 24 bit // I/O Settings: ”K2”)

  • Skapa nya kanaler (Cmd+Shift+N).
  • Växla mellan “Edit” och “Mix”-fönstret med kortkommandot Cmd + = (numerisk).
  • Ändra utgång för alla kanaler (håll ner Alt-tangenten) till ”Main” 
i Mix-fönstret i Pro Tools. (Alla kanaler får var sin ingång automatiskt.)

Medhörning för musikerna i studion

  • Under menyn ”View” -> ”Edit Window Views” ska ”Send A-E” vara förbockat.
  • Skapa sendar från sendplats ”a” till ”Cue 1”. OBS: Se till att de är PRE FADER!
  • Högerklicka på den gråa pilen till vänster om send’en och bocka för ”Send A”.
  • Skicka signal till musikerna genom att dra upp send-volym-reglagen i Pro Tools mixer. Förslagsvis sätts send-volymen på 0 dB som utgångspunkt. Tips! Alt-klicka på send-regeln.
  • “Mon Sends K2” -> “Cue 1” till “Hearback 1–2”.

Skapa ett reverb för musikerna (spelas ej in)

  • Håll ner alt på tangentbordet och klicka på sendplats B i Pro Tools.
  • Välj “new track…”
  • Välj att det nya spåret ska vara ett stereospår och döp det till “Reverb”.
  • Lägg in en reverbplugin som första insert på spåret.
  • Högerklicka på den gråa pilen till vänster om sendplats B och bocka för ”Send B”.
  • Ställ in Send A på reverbspåret på “Cue 1” så att även reverbet kan skickas till medhörningen.

Sätta inspelningsnivåer inför inspelning

  • Patcha i kontrollrummet (den översta patchen) K2s micksignaler till önskade preamps.
  • Patcha preamparnas utgångar (i den tredje patchen) till önskade DAW-ingångar.

VID BEHOV! Skicka ut extra medhörning till studion för ”More me”

  • Skapa en send från önskad kanal till valfri oanvänd DAW-utgång, förslagsvis “DAW Out 41” och uppåt.
  • Alt-klicka på send-regeln för att sätta till 0 dB. Signal skickas nu ut. —> PRE FADER!
  • Patcha i kontrollrummet från den valda DAW-utgången till ledig ”K2 Monitor Send”.
  • Patcha i patchrummet från vald ”K2 Monitor Send” till en ledig Hearback-ingång.
  • OBS! Det är nu musikerna i studion som ställer hur mycket extra av kanalen de vill höra.

S6an som kontrollyta

Dessa videos spelades ursprungligen in när S6an stod i K3. Utöver den skillnaden så är allt handhavande likadant som i videon.

K3 och Avid S6