TubeTech PM1A

preamp

Historia

TubeTech som konstrueras och tillverkas av det danska företaget Lydkraft  grundades 1977. Deras TubeTech-produkter med den karaktäristiskt blåa färgen återfinns i många av de finaste studiorna världen över. Det här är vad man brukar kalla ”high-end” och priset är också satt därefter. Det finns många TubeTech-fans ute i världen som prisar dessa blåa ljudapparater väldigt högt. Är då TubeTech det bästa som finns i studiovärlden kan man då fråga sig? Det låter nästan så… Med ett vetenskapligt förhållningssätt så vet ni redan att den frågan har många olika svar. Fråga tio olika ljudtekniker och musikproducenter om deras favoritpreamp, kompressor eller EQ och du får tio olika svar. Det vi kan säga är hur som helst att TubeTech utgör ytterligare en färg i våran palett av verktyg i studion (både ljudligt och bildligt talat).

”PM1A”

TubeTech PM1A är en rörbaserad preamp i ett format som är TubeTech’s egna motsvarighet till 500-serien. Deras format är dock inte kompatibelt med 500-serien då TubeTech’s är lite större till storleken.Soundet

Det som gör att TubeTech avviker lite från övrig apparatur som jag har gått igenom är att alla deras produkter är rörbaserade (vilket också hörs på namnet). Det finns en stor hype kring rör och den värme som rören sägs ge. Rörutrustning kan ge ett väldigt ”varmt ljud” men kan också vara åt det mer neutrala hållet. Faktum är att TubeTech’s produkter brukar beskrivas av många just som relativt neutrala. Vill man har ett kraftigt färgat ”tube sound” så är TubeTech kanske inte det rätta valet även fast ljudet helt klart påverkas av rören i signalkedjan. Viktigt att påpeka att nu pratar jag inte alls om kvalité på något sätt., utan kort och gott olika sound. Lite efterforskning ger att TubeTech-soundet kan beskrivas som mjukt med en liten färgning av rören. Vill du veta mer om rörens funktion i en elektrisk krets så uppmanar jag dig att läsa mer om det på egen hand. 

Funktioner

TubeTech PM1A har relativt många reglage för att vara en preamp. Vi börjar med dom två rattarna som sitter på den nedre halvan av enheten. Dessa två kallas gemensamt för ”MIC Gain” där den översta justerar mängden förstärkning i steg om 10 db. Den under finjusterar mängden gain i mindre steg om 2 dB. Detta tankesätt har vi också sett hos andra enheter som vi har gått igenom. En lampa kallad ”Overload” indikerar om preampen överstyrs. Enheten har också fem stycken flip-switchar som sitter längst upp. Den översta till vänster ställer ingångsimpedansen vilket påverkar hur mikrofonen jobbar rent tekniskt. Läs gärna på mer om begreppet impedans på egen hand. Nästa switch aktiverar en dämpning (pad) på -20 dB ifall att preampen styrs över (öven fast minsta möjliga gain används). Längst upp till höger aktiverar man fantommatningen. Flip-switchen som är märkt ”Low cut” gör precis detta, där man kan välja mellan två fasta frekvenser. Den sista switchen ”Phase” vänder signalens polaritet. Allra längst ner på enheten finns också en instrumentingång i tele-format för instrument med instrumentutgång som exempelvis en elbas.