TubeTech CM1A

kompressor

Historia

TubeTech som konstrueras och tillverkas av det danska företaget Lydkraft  grundades 1977. Deras TubeTech-produkter med den karaktäristiskt blåa färgen återfinns i många av de finaste studiorna världen över. Det här är vad man brukar kalla ”high-end” och priset är också satt därefter. Det finns många TubeTech-fans ute i världen som prisar dessa blåa ljudapparater väldigt högt. Är då TubeTech det bästa som finns i studiovärlden kan man då fråga sig? Det låter nästan så… Med ett vetenskapligt förhållningssätt så vet ni redan att den frågan har många olika svar. Fråga tio olika ljudtekniker och musikproducenter om deras favoritpreamp, kompressor eller EQ och du får tio olika svar. Det vi kan säga är hur som helst att TubeTech utgör ytterligare en färg i våran palett av verktyg i studion (både ljudligt och bildligt talat).

”CM1A”

TubeTech CM1A är en rörbaserad så kallad opto-kompressor, eller mer korrekt ”photo optical compressor”. Opto-kompressorer använder sig av en liten optisk krets som ger en ljusförändring när signalen förändras tillsammans med en annan krets som läser av denna förändring. Den här kompressordesignen är ofta långsammare på att upptäckta signalförändringar än andra konstruktioner. Detta innebär att en opto-kompressor inte kan ha jämförelsevis lika snabb attacktid. Ljudmässigt beter den sig vad man ofta brukar beskriva som ”musikaliskt”  eftersom den i regel jobbar ihop med musiken på ett tilltalande sätt.

En berömd rörbaserad opto-kompressor är Teletronix LA-2A och är tillsammans med UREI 1176 kanske de två mest berömda kompressorerna genom historien.

Soundet 

Det som gör att TubeTech avviker lite från övrig apparatur som jag har gått igenom är att alla deras produkter är rörbaserade (vilket också hörs på namnet). Det finns en stor hype kring rör och den värme som rören sägs ge. Rörutrustning kan ge ett väldigt ”varmt ljud” men kan också vara åt det mer neutrala hållet. Faktum är att TubeTech’s produkter brukar beskrivas av många just som relativt neutrala. Vill man har ett kraftigt färgat ”tube sound” så är TubeTech kanske inte det rätta valet även fast ljudet helt klart påverkas av rören i signalkedjan. Viktigt att påpeka att nu pratar jag inte alls om kvalité på något sätt., utan kort och gott olika sound. Lite efterforskning ger att TubeTech-soundet kan beskrivas som mjukt med en liten färgning av rören. Vill du veta mer om rörens funktion i en elektrisk krets så uppmanar jag dig att läsa mer om det på egen hand.

Funktioner

TubeTech CM1A är relativt enkel att använda och antalet parametrar är inte alltför många till antalet. Längst upp finns ett vridreglage för att justera kompressorns attack-tid. Snett nedanför till höger finns motsvarande reglage för release-tiden. Något som dock är lite unikt för TubeTech’s kompressorer är att attack- och release-tid kan sättas i olika lägen. Detta görs med flip-switchen till vänster om  release-ratten. Tre lägen finns att välja mellan. ”Fixed” avaktiverar både attack- och release-reglagen och sätter dessa till fasta värden (se manualen för exakta siffror). I läget ”Manual” så bestäms dock attack- och release-tiden av attack- och release-reglagen i vanligt ordning. Läget ”Fix/Man” kombinerar en fast (snabb) attacktid med en delvis automatisk release-tid där början på release-tiden avgörs av själva signalen men övergår till den tid som manuellt ställts med release-reglaget. Attack-reglaget har också viss inverkar på kompressorns beteende i ”Fix/Man”-läget. Poängen är att uppnå en release-tid som anpassar sig efter signalen vilket ger kompressorn ett naturligt ”musikaliskt” beteende. För mer info om ”Fix/Man”-läget hänvisar jag dig till tillverkarens manual.

Ljudexempel