Purple Audio Action

kompressor

Historia

Purple Audio är ett amerikanskt lite yngre företag som grundades 1997. Precis som namnet skvallrar så är alla deras produkter lila till färgen vilket sätter en karaktär rent visuellt. Deras första produkt var en klon, eller kanske mer korrekt deras egna variant av UREI’s berömda 1176-kompressor.

Tillsammans med Teletronix LA-2A är UREI 1176 kanske den mest berömda kompressorn i historien. Företaget Universal Audio äger rättigheterna att tillverka produkter med LA-2A- och 1176-namnen. Dock finns det en uppsjö riktigt bra kloner på marknaden som många är minst lika bra som Universal Audio’s reissue’s.

”Action”

Purple Audio’s Action-kompressor är en kompressor i just 1176-anda men här anpassad för 500-formatet. Detta gör att vissa delar av designen måste kompromissas för att konstruktionen rent fysiskt ska få plats i det mindre 500-formatet jämfört med originalenhetens två höjdenheter höga rackformat.

Soundet

En 1176-kompressor är rent elektriskt av den så kallade FET-typen vilket står för ”field effect transistors” (men har så klart inte alls något att göra med att ljudkaraktären är ”fet”). Ljudkaraktären beskrivs ofta som aggressiv, lite till väldigt skitig och ”in your face”, men så klart beroende på hur den är inställd. Något som verkligen kännetecknar 1176an är att den är väldigt snabb när det gäller attack- och release-tiderna. Detta var också ett av dom faktiska målen när originalenheten konstruerades. Dessa egenskaper delar Purple Action även fast den så klart inte låter exakt likadant. Vad 1176-kompressorer passar bra till är en lista som kan göras väldigt lång. Dom flesta ljudtekniker och musikproducenter skulle nog skriva under på det. Se bara till att du har ljudkaraktären i bakhuvudet så det inte bli för mycket av det goda, är mitt tips. Allt i en mix kan inte ligga längst fram vilket lätt blir fallet med 1176.

Funktioner 

Purple Action bygger alltså på 1176-konceptet vilket gör att om man känner till hur reglagen på en 1176a fungerar så förstår man väldigt snabbt hur Action är uppbyggd. ”1176”-kompressorer har inget threshold-reglage utan dom bygger istället på ett fast threshold-värde där man justerar signalstyrkan in i kompressorn för att på så sätt bestämma relationen mellan insignalen och threshold. Ett output-reglage finns också vilket egentligen fungerar precis som gain make-up även fast tänket inte riktigt är det samma. Så input-reglaget ihop med reglaget för output ställer alltså när kompressionen sätter igång.

Nästa reglage uppifrån är ratio vilket ställs i fasta steg med vissa förutbestämda värden. Dessa värden kommer från original-enheten (1176) som istället har tryckknappar för att ställa ratio och därav de fasta värdena. Det sista värdet på ratio-reglaget är lite intressant då det syftar på ett oändlighetsvärde. Detta kommer också från original-1176an som innebar att samtliga ratio-knappar trycktes in samtidigt. Detta var egentligen inget  som det var tänkt att man skulle göra utan ytterligare ett exempel på när användare av utrustningen testade att använda den på andra sätt än vad som var tänkt. Det som hände när alla ratio-knapparna trycktes ner var att man fick ett väldigt drastiskt ratio-värde som också förde med sig distorsion och fick enheten att låta ännu mer aggressiv. Detta läge kan låta väldigt bra på rumsmikrofoner för exempelvis trummor om ett slamrigt och skitigt ljud eftersträvas. Men kanske inget man använder vid en inspelning av klassisk musik om det ska låta genre-enligt.

De två sista reglagen är attack och release vilka inte heller fungerar riktigt som vi är vana vid. Precis som original-enheten så är de långsamma attack- och release-tiderna till vänster och de snabba till höger, alltså tvärt om gentemot hur de flesta andra kompressorer är upplagda. Texten vid reglagen skvallrar också om detta då ”S” står för slow och ”F” för fast. Till vänster på enheten finns en mätare som visar gainreduction. Längst ner till vänster finns en switch som aktiverar link-funktionen om två enheter ska jobba som ett stereopar. Slutligen så finns längst upp till vänster en switch som aktiverar eller sätter enheten i bypass-läge.

Ljudexempel