API 550b

equalizer

Historia

Om Neve är ett av dom företag man bör känna till så är definitivt API ett av de andra. Neve och API är på många sätt varandras motsvarigheter. Neve är brittiskt medan API är amerikanskt. Neve är dovare medan API är ljusare till ljudkaraktären. Mer om det senare. API grundades 1968 och började tillverka professionella mixerbord i början av 70-talet baserade på transistorteknik, faktiskt precis som Neve. API finns även dom i allra högsta grad kvar idag och är ett av dom största företagen inom high-end inspelningsutrustning precis som sin brittiska kollega.

”550b”

APIs 550b är en equalizer som baseras på en av deras första EQs som återfinns i deras mixerbord från tidigt 70-tal. Deras EQ är en av det mest populära genom tiderna och har hörts på åtskilliga klassiska låtar. Det som kännetecknar API’s equalizers är att dom har ett så kallat proportionellt Q-värde vilket innebär att vid mindre gain-värden så är Q-värdet bredare, medan vid högre gain-värden så smalnas Q-värdet av mer och mer. API själva påstår att det minskar behovet av ställbart Q-värde eftersom EQn av sig själv beter sig som man annars manuellt hade ställt in den. I vanlig ordning så stämmer ett sådant uttalande i många fall men så klart inte i alla.Soundet

Hur låter en API-equalizer då? Ljudet kan beskrivas som öppet, distinkt och ”punchigt”. Faktum är att API’s equalizers är en av ganska få EQs som faktiskt kan hantera det mesta. Med det menar jag både individuell justering av alltifrån trummor till sång, men likväl equalizering av en hel mix. Många mastringstekniker använder t.ex. API’s equalizers. De är dock inte de mest transparenta utan har en viss karaktär som kanske inte passar alla genrer.

Funktioner 

API 550b är en fyra bands paramtetrisk EQ med två shelving-filter och två peak-filter alternativt fyra peak-filter om man så vill. Shelving-filtren kan nämligen ställas om till peak-filter med hjälp av de två flip-switcharna till höger på enheten. 550b använder sig av API’s klassiska dubbelrattar där två reglage får plats på ett och samma ställe. För samtliga band är upplägget så att man man ställer filtrets gain med den nedre/yttre ratten och filtrets frekvens med den övre/inre. Som jag nämnde ovan använder sig API av så kallat proportionellt Q-värde vilket gör att det inte finns något Q-reglage. Slutligen finns en av/på-knapp längst ner på enheten.

Ljudexempel