API 527

kompressor

Historia

Om Neve är ett av dom företag man bör känna till så är definitivt API ett av de andra. Neve och API är på många sätt varandras motsvarigheter. Neve är brittiskt medan API är amerikanskt. Neve är dovare medan API är ljusare till ljudkaraktären. Mer om det senare. API grundades 1968 och började tillverka professionella mixerbord i början av 70-talet baserade på transistorteknik, faktiskt precis som Neve. API finns även dom i allra högsta grad kvar idag och är ett av dom största företagen inom high-end inspelningsutrustning precis som sin brittiska kollega.

”527”

API 527 är baserad på klassisk API-design. Kompressortypen är av så kallad VCA-typ vilket står för ”voltage controlled amplifier” och är en vanlig kompressordesign som bl.a. också används av tillverkaren Neve och DBX för att ta några exempel. Enligt sann API-anda så är ljudet klart och öppet med en ”punchig” karaktär.

Soundet

Hur låter en API-kompressor då? Ljudet kan beskrivas som rappt och ”punchigt”. Den här kompressorn kan få trummor eller andra transientrika ljudkällor att bli mer aggressiva (menat på ett bra sätt) och flyttas fram i mixen. Testa att exempelvis komprimera just trummor vilket kan ge ett riktigt ”in your face”-sound. Eller varför inte sång där 527 verkligen kan sätta sången på plats i en komplex mix med många element. Kort och gott, ett samlat och ”punchigt” ljud som är distinkt men utan att bli vasst eller hårt.

Funktioner 

API 527 innehåller ganska många knappar och reglage och kan vid första anblicken tyckas ganska komplex. Längst upp till höger finns ett reglage för att ställa make up-gain. Nästa reglage ställer kompressorns threshold och efter det följer ett dubbelreglage för attack och release i klassisk API-stil. Detta reglage är alltså två reglage i ett där det nedre/yttre justerar attacktiden och det övre/inre release-tiden. Det sista reglaget längst ner ställer kompressorns ratio.

Flip-switcharna till vänster är dock reglage som behöver förklaras lite mer ingående. Switchen märkt ”Meter” väljer om signalmätaren längst upp till vänster ska visa mängden gain reduction, alltså hur många dB som kompressorn komprimerar eller utgångsnivån som skickas ut från enheten. Nästa reglage, ”Link”, gör att två API 527 kan stereo-linkas vilket innebär att de jobbar tillsammans som ett stereopar där bådas insignaler styr varandras kompression vilket kan vara fördelaktigt vid kompression av stereomaterial. Nästa switch ”Type” växlar mellan två olika typer och tekniska approacher när det kommer till hur kompressorn ”lyssnar” på signalen och avgör hur och när den ska komprimera. De två lägena är ”New” och  ”Old” där new syftar på ”feed-forward”- och old på ”feed-back”-teknik. Vill du lära dig mer om vad dessa betyder så rekommenderar jag dig att på egen hand söka mer information om dessa typer av kompressordesign.

Reglaget ”Knee” är kanske inte helt obekant för er då det finns på många andra kompressorer. Läget ”Hard” betyder att gränsen mellan att signalen är precis under threshold och precis över inte har något mellanting utan är 100% åt båda håller. ”Soft” gör att kompressorn faktiskt börjar smygkomprimera redan innan signalen når threshold fullt ut vilket kan ge ett mer naturligt ljud där kompressionsartefakter kan undvikas. Sista reglaget som API kallar för ”Thrust” påverkar kompressorns ”side chain”-signal, alltså den signal som kompressorn lyssnar på för  att avgöra hur och när den ska komprimera. Thrust-funktionen aktiverar ett high pass-filter på side chain-signalen vilket gör att kompressorn inte reagerar på basfrekvenser lika mycket. Fördelen med detta är att bottnen hos en signal inte äts upp lika mycket som den annars lätt gör då bottenregistret tar upp mycket energi och därför också dominerar vad kompressorn lyssnar på. Observera att den signalen som faktiskt kommer ut inte påverkas utan endast signalen som styr den. Det sista reglaget är den knapp märkt ”In” som helt enkelt slår av och på kompressorn.

Ljudexempel