Han gör ljudeffekter för Playstation 4

Vassili tog examen i ljud- och musikproduktion 2016.

Att designa ljud för ett modernt datorspel är inte så high-tech som man kan tro, enligt Vassili Neplokh, ansvarig för ljudeffekterna i spelet ”Ruckus Rumble” och tidigare student på högskolan. 

-Ljudet av ett eldklot fick vi fram genom att skrynkla ihop ett papper, säger han. 

Vassili Neplokh, 28, är tidigare student på ljud- och musikproduktionsprogrammet och en äkta tusenkonstnär. Han är musiker, låtskrivare, bartender, bildkonstnär, egenföretagare – och numer ljuddesigner för spelbranschen. Tillsammans med kurskamraterna Sebastian Kjelsson och David Andersson från högskolan har Vassili gjort ljudeffekterna och musiken till Playstation 4- spelet ”Ruckus Rumble” som släpptes i januari.

”Ruckus Rumble är ett s.k. local PVP-spel vilket betyder att alla spelar mot varandra framför samma skärm.

Uppdraget kom från spelgymnasiet Playground Squad i Falun som utvecklade spelet för Sonys räkning.

-Playground Squad hade hört ljudeffekterna till en spelgrej vi gjorde på högskolan och tände på våra idéer.

Alla ljudeffekter till ”Ruckus Rumble” spelades in i Vassilis hemmastudio i Falun, och här kom mångsysslaren med det långa cv:t till sin rätt. Ljudet av en harpun som halas in med bytet på kroken kommer från en äggklocka i Vassilis kök. Ljudet av ett eldklot som slungas genom luften fick man fram genom att skrynkla ihop ett papper.

Sony äger rättigheterna till både spelet och ljudeffekterna.

 

 

-Att göra feedbackljud till spel är inte så high-tech, egentligen. Det handlar mer om att blunda och visualisera scenen för sitt inre öga, och sedan improvisera fram ett ljud med hjälp av de redskap som finns handen. Det kan vara vardagssaker som man hittar i köksskåpet. Ljuddesign behöver inte vara teknisk, säger Vassili Neplokh.