Anna lever sin dröm som liveljudproducent

Anna Källström visste från dag ett i utbildningen att hon ville bli turnerande liveljudstekniker. Nu har hon turnerat i nio år. Vi chansade och slog en pling till henne någonstans i världen.

Hej Anna, var befinner du dig just nu?

Anna Källström tog examen i ljud- och musikproduktion 2010. Här på Bråvalla för Sabaton 2017. FOTO: Privat.

Just nu i Bălți, i norra Moldavien.

I Moldavien?

Ja, denna gång är jag här på turné med ett band vid namn Flatfoot. Jag och Flatfoot brukar vara i Moldavien lite då och då, eftersom vi jobbar ganska aktivt med en del utvecklingsprojekt. För min del gäller detta främst att hålla workshops inom ljud och akustiklära, samt att introducera kvinnor för branschen.

Hur kommer det sig att du fastnade för liveljud?

Det var egentligen lite av en slump. Jag har alltid spelat musik i olika former, men brottats med scenskräck. I nian var jag på studiebesök med min klass på SR, och teknikern lät mig sitta med och livemixa den produktion som just då var i studion. Sen var jag fast. Jag hade hittat en form där jag kunde slå ihop det musikaliska med mitt teknikintresse, och samtidigt slippa vara på scenen. Eller det var vad jag trodde då, nu jobbar jag helst som monitortekniker, vilket gör att jag aldrig kommer av scenen istället.

Vad är den största utmaningen med att producera liveljud, tycker du?

Oj, det skiljer sig helt från dag till dag, och det är väl själva utmaningen. Det är också anledningen till att arbetet är så stimulerande för mig. Ena dagen kan det vara en avancerad produktion på scenen, andra dagen är akustiken en utmaning, tredje dagen kan vädret sätta käppar i hjulet. Själva utmaningen blir att omständigheterna aldrig är de samma.

Anna i Moldavien 2018. FOTO: Privat.

Beskriv känslan när du vet att du har gjort ett riktigt bra liveljudsjobb. 

För mig är det en känsla av lugn och värme under själva arrangemanget, och sedan en känsla av sprudlande glädje när jag är klar.

Vilka framtidsplaner hade du när du sökte in till ljud- och musikproduktionsprogrammet?

Jag var helt på det klara med att jag skulle bli turnerande ljudtekniker. Jag visste kanske inte riktigt vad det gick ut på, men det var dit jag ville.

Hur har du kunnat tillgodogöra dig din utbildning i din nuvarande roll som branschproffs, tycker du?

Såhär 9 år efter examen ser jag främst utbildningen som min språngbräda ut i branschen. Det jag fortfarande har med mig är främst det fantastiska kontaktnät jag skaffade mig. I den här branschen är ensam inte stark, rykte och kontakter spelar en enormt stor roll.

Vad gillar du och vad ogillar du med den svenska liveljudsbranschen – om man kan tala om en sådan?

Anna på Liljan för några veckor sedan. FOTO: Privat.

Självklart kan man tala om en sådan. Vi i Sverige har ett gott rykte och ligger i framkant i branschen , nåt att vara stolta över. Jag älskar att den svenska liveljudsbranschen är väldigt ungdomlig av sig, i alla fall till sättet. Tekniker är nyfikna, provar nya tillvägagångssätt och nya samarbeten. Här mäts kompetens endast med örat.

Vad vi behöver jobba på är väl främst att samhället måste förstå att liveteknik är ett riktigt jobb, och att vi behöver ha lön därefter. Även antalet timmar på en arbetsdag kan såklart vara ett problem, men känns som något branschen nu jobbar aktivt med.

Vilka professionella framtidsplaner eller drömmar har du?

Mina planer är väl mest att fortsätta bygga på mitt eget företag. Ska man drömma hade det varit fint att få jobba med en artist under en längre period, och då verkligen kunna finslipa produkten. Nu har jag istället många olika projekt parallellt.

På tal om parallella projekt – vad händer härnäst ditt yrkesliv? 

-Till Oslo med P-Floyd i nästa vecka!

Trevlig resa igen, då, och lycka till med allt annat i ditt liv.

Tack.